Köpvillkor

Betalningsmedel

Direktbetalning: Du kan välja att betala ditt köp genom direktbetalning. Alla finländska bankers direktbetalning finns tillgängliga i nätbutiken. 
Kortbetalning: Ett annat alternativ är att betala med ett VISA- eller Mastercard-kort.

Frakt

För våra leveranser använder vi oss av Postens tjänster. Fraktavgiften avgörs nästan alltid av vikten på försändelsen och den slutliga fraktkostnaden kan du se när du satt alla produkter du vill beställa i köpkorgen.

För leveranser inom Finland finns följande alternativ till förfogande:

Economy brev 2,90

Det här alternativet är bara tillgängligt om din beställning endast består av ekofrön. Priset är det samma oberoende av vikten på de beställda produkterna.

Postpaket från 6,50 €

Paketet avhämtas på posten. Det är i regel framme den första arbetsdagen efter att det skickats.

Hempaket från 13,50 €

Posten levererar din beställning till den adress du önskar. Man ringer dig i regel följande arbetsdag efter att försändelsen skickats och kommer överens med dig om den lämpligaste leveranstidpunkten. Leveranstider som avtalas varierar enligt område mellan kl. 9-21.

Alla Postens distributions-, transport-, frakt- och lagertjänster i Finland är koldioxidneutrala Posti Green-tjänster- utan tilläggsavgift.

OBS! Beställningar (inklusive leveranskostnader) till Åland är momsfria. Välj Åland i rutan för destinationsland för att beställa momsfritt. 

För leveranser till Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi följande tjänst:

Parcel Connect

Paketet levereras hem till dig eller till ett uthämtningställe.

Leveranskostnad för respektive land:

Sverige från 10,60 €
Estland, Lettland och Litauen från 8,90 €

Returer, byten och reklamationer

Alla våra varor har 14 dagars bytes- och returrätt. Vid retur av en felfri produkt som inte heller är en felleverans betalar kunden själv returens leveranskostnader. Om det är något fel på produkten vid leveransen eller vid felleverans står dECOfunction i regel för returens leveranskostnader. Tag kontakt via kontaktformuläret, om det handlar om något av de två sistnämnda fallen!

Lösande av tvister

Om det uppstår en meningsskiljaktighet angående ett köpeavtal, förbinder sig både försäljaren och köparen att i första hand försöka lösa problemet genom förhandling. Ifall att det inte lyckas, kan konsumenten föra ärendet till konsumenttvistenämnden (www.kuluttajariita.fi) för avgörande . En tvist gällande ett köp i nätbutiken kan också föras via ODR-forumet (http://ec.europa.eu/odr), där alla europeiska tvistlösningsorgan finns samlade.

Konsumenten bör ha varit i kontakt med magistraternas konsumentrådgivning (www.konsumentrådgivning.fi), innan ärendet förs till konsumenttvistenämnden. För en finländsk konsument som inte har kunnat lösa en tvist med nätbutiken genom förhandling, lönar det sig att först också kontakta konsumentrådgivningen, innan ärendet tas till ODR-forumet.